Nieuws

Nieuws LogistiekProfs nieuws feed

  • Mogelijke sluiting Belgische depots GLS en PostNL: 'Pakketbedrijven houden zich niet aan regels'
    by LogistiekProfs on 23 juni 2021 at 06:00

    Er gaat nog altijd veel mis bij de Belgische post- en pakketdepots van grote bedrijven als PostNL en GLS. De bedrijven worden bij onze zuiderburen al vervolgd voor mogelijke sociale fraude bij pakketbezorgers. Uit controles op depots is nu wederom gebleken dat de pakketdiensten zich niet aan de regels houden.  Dat zegt openbaar aanklager Gianni Reale in de Belgische krant De Tijd. Afgelopen week vond nog een controle plaats op het depot van GLS in het Antwerpse Puurs. Daar werden 76 bezorgers en 26 onderaannemers van GLS gecontroleerd. Bij bijna de helft van de onderaannemers was sprake van zwart werk, werk zonder arbeidscontracten, illegale tewerkstelling en overtreding van de werkloosheidsregels. Reale: "Het is hallucinant dat PostNL en GLS ondanks hun dagvaarding nog op dezelfde manier blijven werken." Sluiting dreigtHet arbeidsauditoraat, onderdeel van het Belgische openbaar ministerie, dreigt met een sluiting, mochten de misstanden zich blijven voordoen. "Als bij volgende controles bij GLS en PostNL nog inbreuken worden vastgesteld rond zwart werk en de coronaregels dan overweegt mijn ambt de depots te laten verzegelen, wat bijna overeenkomt met een sluiting." Bij een dergelijke verzegeling kunnen de depots alleen weer geopend worden met een procedure, waar strenge voorwaarden aan zijn verbonden.  Pakketdiensten worden vervolgdHet is niet de eerste keer dat de bedrijven op de vingers worden getikt. Begin mei kondigde het Mechelse arbeidsauditoraat aan grote pakketdiensten te vervolgen op verdenking van sociale fraude en zwart werk. Na de zomervakantie behandelt de Mechelse rechtbank de eerste dossiers tegen de bedrijven. Afbeelding: Peter Braakmann / Shutterstock.com

  • Duitse vakbond wil weer staken bij Amazon op Prime Day
    by LogistiekProfs on 22 juni 2021 at 05:00

    De Duitse vakbond Verdi heeft Amazon-medewerkers opgeroepen om vanaf maandag enkele dagen het werk neer te leggen. De staking valt samen met koopjesfestijn Amazon Prime Day, één van de drukste periodes in het jaar voor de online gigant.  Tijdens Prime Day – dat dit jaar op 21 en 22 juni plaatsvindt – gooit Amazon een groot deel van het assortiment in de uitverkoop. Verdi ziet dit als de uitgelezen periode om betere loon- en arbeidsvoorwaarden af te dwingen.  De Duitse vakbond riep maandachochtend op tot een staking bij zeven Duitse warehouses van Amazon. De actie begint op maandagavond en eindigt op woensdag. Onbekend is nog hoeveel medewerkers het werk neerleggen en of de acties gevolgen hebben voor de bezorging in Nederland.  Jarenlange strijdVerdi ligt al sinds 2013 met Amazon in de clinch. Rond de feestdagen roept de vakbond geregeld op tot acties om aandacht te vragen voor de arbeidsomstandigheden bij Amazon. De vakbond meent dat de hoge winsten van de webreus niet terug te zien zijn in de lonen van medewerkers. Het personeel zou het de afgelopen jaren een stuk drukker hebben gekregen, maar daar geen cent extra voor betaald krijgen. Amazon lijkt ondertussen niet wakker te liggen van de oproep. Het Amerikaanse bedrijf benadrukt dat tijdens eerdere stakingsoproepen 90 procent van de werknemers in distributiecentra gewoon bleef doorwerken. Ook zegt het uitstekende loon- en arbeidsvoorwaarden te bieden.  Afbeelding: Julie Clopper / Shutterstock.com

  • Picnic voegt capaciteit toe met nog een gerobotiseerd distributiecentrum
    by LogistiekProfs on 21 juni 2021 at 06:00

    Picnic blijft nieuwe logistieke locaties aankondigen. In Ridderkerk verrijst een geautomatiseerd fulfilmentcentrum waarmee het wekelijks ruim 200.000 gezinnen van boodschappen wil voorzien. De online supermarkt opende het afgelopen jaar meerdere dc's eerder dan gepland en werkt ondertussen hard aan de volledig gerobotiseerde locatie in Utrecht. Na de zomer wordt gestart met de bouw van het pand in Ridderkerk, dat een oppervlakte krijgt van 42.000 vierkante meter. Picnic verzorgt zelf de inbouw van de mechanisatie. Er worden onder meer geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines geplaatst, die door Picnic zelf zijn ontwikkeld. Begin 2023 wil de supermarkt de locatie in gebruik nemen. Verdeeld over drie temperatuurzones is er ruimte voor meer dan 200.000 kratten om producten in op te slaan. “Door het gebruik van slimme techniek hoeven de medewerkers de boodschappen niet meer met een kar te verzamelen, maar komen deze naar hun inpakstation toe”, zegt  Frederik Nieuwenhuys, medeoprichter van Picnic en verantwoordelijk voor de fulfilmentcentra. “Zo kunnen ze het product in de juiste krat leggen terwijl deze worden aangeboden.” Picnic zegt met een team van robotics-specialisten jarenlang te hebben gewerkt aan technologie die gebruik maakt van software met kunstmatige intelligentie. Hiermee hoopt het voedselverspilling terug te dringen, evenals het verbruik van verpakkingsmateriaal.800 banenOndanks de robotisering en automatisering, verwacht de boodschappendienst 800 arbeidskrachten nodig te hebben in Ridderkerk. Daarvoor gaat het nauw samenwerken met de gemeente Rotterdam. "We zetten in op duurzame inzetbaarheid van Rotterdammers bij Picnic. Met name voor werkzoekenden op Rotterdam-Zuid is dit een mooie kans", zegt Wethouder Roos Vermeij van Rotterdam. Extra capaciteitHet afgelopen jaar opende Picnic meerdere logistieke locaties eerder dan gepland; in Zaandam en in Apeldoorn werden dc's versneld in gebruik genomen omdat er door een piek in de vraag naar online boodschappen extra capaciteit nodig was. De app-only supermarkt zag de omzet in 2020 verdubbelen naar 500 miljoen euro. Die omzet moet in 2021 wederom verdubbelen tot 1 miljard euro.  Over enkele maanden staat de opening gepland van een volledig gerobotiseerd distributiecentrum op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht. Dit pand, waarin Picnic 250 miljoen euro investeert, beslaat 42.000 vierkante meter en biedt eveneens plek aan meer dan 200.000 kratten.  Uitbreiding naar FrankrijkPicnic, dat sinds 2018 ook actief is in Duitsland, kondigde eerder deze maand uitbreiding naar Frankrijk aan. In de regio Valenciennes rijden nu tien elektrische bezorgwagentjes rond, die vertrekken vanaf een hub in Anzin. Momenteel heeft Picnic in Frankrijk circa twintig runners in dienst. Eind 2021 moeten dat er vijftig zijn. Picnic is voornemens om in Frankrijk – net als in Nederland en Duitsland – stapsgewijs uit te breiden.Afbeelding bovenaan: Impressie van de nog te bouwen locatie in Ridderkerk Afbeelding in artikel: Het gerobotiseerde dc in Utrecht, dat over enkele maanden operationeel wordt.

  • Herstel export hapert door problemen in de supply chain
    by LogistiekProfs on 18 juni 2021 at 06:00

    Het voorzichtige herstel van de Nederlandse export hapert. Dat komt vooral door leveringsproblemen. Bedrijven zijn veel tijd kwijt aan het stroomlijnen van hun goederenstroom, waardoor ze niet kunnen profiteren van de aantrekkende vraag.  Uit de maandelijkse Corona Export Monitor van evofenedex en kreditverzekeraar Atradius komt naar voren dat 45 procent van de exporterende bedrijven nog steeds last heeft van de impact van corona op de omzet. Op jaarbasis gaat het om een geschat omzetverlies van ruim 20 procent. Ongeveer 17 procent van de bedrijven verwacht juist een omzetstijging, van gemiddeld 13 procent over heel 2021.  Tekort aan grondstoffen en hoge kostenVeel bedrijven menen dat het herstel sneller zou kunnen gaan. De vraag trekt inmiddels aan, maar er zijn vaker leveringsproblemen. Er is een tekort aan bepaalde grondstoffen en aan halfgeleiders en computerchips, waardoor de prijzen stijgen. Ook voor het internationale containervervoer moeten exporterende bedrijven dieper in de buidel tasten. "Soms moeten fabrieken zelfs een dag dicht omdat ze niet verder kunnen werken. Zo is het moeilijker voor bedrijven om te kunnen profiteren van de aantrekkende vraag”, ziet Bart Jan Koopman, directeur bij evofenedex. Wendbare supply chainEvofenedex verwacht dat de problemen in de keten nog wel even aan zullen houden. De ondernemersvereniging drukt bedrijven op het hart om vooruit te plannen, en een plan B te hebben als een leverancier niet kan leveren. "Eens te meer is het belang van een wendbare supply chain bewezen", zegt Johan Kerver, manager Supply Chain Management bij evofenedex. "Hierbij is het noodzakelijk dat de samenwerking tussen de verkoop- en de logistiekafdeling goed geregeld is. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheden van reshoring en nearshoring om meer grip te krijgen op je goederenstroom." Afbeelding: Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

  • Coolblue verloor tonnen aan mondkapjesdeal Sywert
    by LogistiekProfs on 17 juni 2021 at 05:00

    Coolblue heeft ruim 400.000 euro verloren aan de non-profitstichting Hulptroepen Alliantie van Sywert van Lienden. Coolblue-topman Pieter Zwart zegt zeer verbaasd te zijn over het feit dat de oprichters miljoenen overhielden aan de deal met de overheid. "Mij is nooit, nooit, nooit iets verteld." Coolblue tuigde de webshop op voor de stichting Hulptroepen Alliantie en verzorgde de orderverwerking en verzending. Dat kostte de online gigant een half miljoen euro, weet de Volkskrant. Dat geld werd niet volledig terugbetaald; uiteindelijk schreef Coolblue 400.000 euro af. Zwart zegt in de veronderstelling te zijn geweest dat alles op non-profitbasis gebeurde. Dat was de voorwaarde die de e-tailer had gesteld voor het leveren van hulp. "Het is nooit in me opgekomen dat ze het geld konden terugbetalen", vertelt Zwart de krant. "Ik dacht: die jongens hebben hun baan opgezegd om iets moois op te bouwen, dan wil ik ze niet gaan plukken. Ik had me erbij neergelegd dat we dat geld moesten afschrijven."In de media las hij vervolgens dat Hulptroepen Alliantie via een commerciële bv toch miljoenen overhield aan de deal. "We wilden iets goeds doen, onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, maar dan blijkt een jaar later dat er buiten ons om een deal met de overheid is gekookt via een commerciële bv." De topman twijfelt nog over eventuele vervolgstappen tegen Van Lienden en zijn twee compagnons. "Bij wie haal ik het geld dan? En moet dat geld niet ergens anders naartoe?"