Nieuws

Nieuws LogistiekProfs nieuws feed

  • VIL: 'Geautomatiseerd laden en lossen levert forse tijdswinst op'
    by LogistiekProfs on 26 februari 2021 at 10:30

    Door automatisering kan een vrachtwagen in tien minuten worden gelost. Dat is een forse tijdswint ten opzichte van de 45 minuten die het manuele proces in beslag neemt. Dat is een van de conclusies uit onderzoek van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) naar geautomatiseerde laad- en losoplossingen.  Het project OptiCharge, waaraan dertien bedrijven meewerkten, betreft een marktstudie naar state-of-the-art laad- en lossystemen. VIL en de Universiteit van Antwerpen onderzochten hoe laden en lossen efficiënter kan voor zowel verladers (magazijnpersoneel) als vervoerders (chauffeurs).  De geteste systemen kunnen worden opgedeeld in drie types: Automated Guided Vehicle of AGV-based systemen (industriële robots die zich zelfstandig voortbewegen), one-shot-based systemen (die een volledige lading in één keer in en uit de trailer laden/lossen), en semi-automatische systemen (waarbij menselijke interactie niet volledig weggelaten kan worden). De laatste optie is vooral interessant voor goederen met een afwijkende vorm.  Uit de resultaten blijkt dat elke technologie zijn eigen voor- en nadelen heeft en er niet één systeem kan worden aangeprezen voor de behandeling van elk type lading. Ook de bedrijfsspecifieke context in het magazijn bepaalt mee of de beoogde implementatie praktisch haalbaar is. Van 45 naar 10 minutenBij chocoladefabrikant Barry Callebaut werd een succesvolle business case gedraaid met het one-shot-based skatesysteem. Door het systeem werden 26 pallets in tien minuten automatisch gelost, zonder hapering of schade. Dit leverde een aanzienlijke tijdswinst op ten opzichte van de 45 minuten die het manueel lossen momenteel in beslag neemt. Een transportbandsysteem met kettingen en een rollenbaan zou een nog grotere tijdswinst kunnen opleveren, stelt VIL. Maar omdat dit systeem tijdens de duur van het project niet beschikbaar was, kon het niet in de praktijk getest worden. Automatiseringsoplossing voor elke ladingVIL concludeert dat het project aantoont dat er voor elk type lading en magazijn een automatiseringsoplossing bestaat. Het merendeel van deelnemende bedrijven zou voornemens zijn om met de opgedane kennis verder aan de slag te gaan. "Er is heel wat potentieel en dit project heeft ons de nodige inzichten bezorgd voor toekomstige verbeteringen in onze magazijnen", zegt Jan De Winter, Distribution Manager bij luierfabrikant Ontex. "De praktische aanpak en uitwerking van het project hebben ons ook geleerd om niet over één dag ijs te gaan. Er is een zekere complexiteit aanwezig die we onder ogen moeten zien. Het potentieel is er zeker, het is nu aan ons om met verkregen data en info, verantwoord een project op te starten en uit te werken.”

  • Wim Vos komt aan het roer van Toyota Material Handling
    by LogistiekProfs on 25 februari 2021 at 16:00

    Toyota Material Handling heeft per 1 april 2021 een nieuwe algemeen directeur. Wim Vos volgt Pank Hertsenberg op, die na een dienstverband van 24 jaar met pensioen gaat. Wim Vos is sinds 2005 werkzaam bij Toyota Material Handling Nederland (voorheen BT) en bekleedde in die vijftien jaar verschillende directiefuncties in achtereenvolgens after sales, sales & marketing en advanced logistics. Volgens Toyota Material Handling heeft Vos een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van de nieuwe visie en strategie. Die lijn zal de komende jaren worden voortgezet, aldus het bedrijf.Pank Hertsenberg werkte 24 jaar bij de specialist in intern transport, de laatste zeventien jaar in de rol van algemeen directeur. Onder zijn leiding groeide het bedrijf naar een omzet van meer dan 130 miljoen euro met een personeelsbestand van meer dan 350 medewerkers. 

  • 'TLN en PostNL mengden zich in onderzoek naar transportcriminaliteit'
    by LogistiekProfs on 24 februari 2021 at 15:00

    PostNL en branchevereniging TLN hebben zich actief bemoeid met een onderzoek naar misstanden in de transportsector. De partijen leken te willen voorkomen dat PostNL negatief naar voren zou komen in het onderzoek, dat werd betaald door het ministerie van Justitie en Veiligheid.  Daarover publiceert het NRC. De krant sprak met de onderzoekers achter het rapport 'Doorbraak Verzocht'. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van TLN en gefinancieerd door het ministerie van Justitie en Veiligheid. De belangrijkste conclusie: de arbeidsvoorwaarden en concurrentiedruk maken de sector vatbaarder voor criminaliteit. Bestrijding van misdaad heeft weinig zin als transportpersoneel niet beter wordt betaald en weerbaarder wordt gemaakt.  Na publicatie van het rapport distantieert opdrachtgever TLN zich van het onderzoek, omdat het belangrijke vragen onbeantwoord zou laten. Het ministerie JenV zegt echter: "Het is een gedegen onderzoek dat we serieus nemen." Onderzoekers Marcel van de Ven en Eric Bervoets stellen tegenover NRC dat ze tijdens het onderzoek zijn tegengewerkt, door zowel PostNL als TLN. Liesbeth Kaashoek, topvrouw van PostNL, zit in het bestuur van TLN. De twee partijen geven hoog op over het bestrijden van misstanden, maar willen ondertussen vooral hun eigen hachje redden, luidt de beschuldiging.  Telefoontje PostNLVan de Ven wordt al voor aanvang van de werkzaamheden door een beveiligingsmanager van PostNL gebeld. De manager heeft het onderzoeksplan onderhands ontvangen, blijkt uit een interne memo van TLN. Hij acht doorlichting van de criminaliteit in de transportbranche niet nodig en hoopt dit via een topambtenaar te kunnen blokkeren.  Lijst met suggestiesUiteindelijk spreken de onderzoekers 114 mensen voor het rapport, van politierechercheurs tot transportondernemers. De conceptpublicatie valt eind vorig jaar bij TLN op de mat. De branchevereniging stuurt een lijst aan eventuele correcties, inclusief vragen over de onderbouwing van het onderzoek en de relevantie van passages. Zo komt er een passage voor waarin een pakketkoerier van PostNL vertelt dat hij door tijdsdruk in een flesje plast. TLN vraagt zich af hoe relevant dat is. Volgens de begeleidingscommissie van het onderzoek valt op dat de branchevereniging met name suggesties doet bij passages over de pakketbranche.  TLN teleurgesteld in onderzoeksrapportMedio januari benadrukt TLN nog eens dat aanpassingen aan de rapportage zouden helpen om de acceptatie ervan bij de achterban de vergroten. De onderzoekers nemen alleen een aantal opmerkingen over onjuistheden over. TLN publiceert het uiteindelijke rapport eind januari wel op de eigen website, maar schrijft daarbij dat aanvullend onderzoek nodig is. "Zo worden er bepaalde relaties gelegd tussen zaken die van invloed zouden zijn op criminele activiteiten, zonder daarbij duidelijkheid te geven over de omvang waarin dit zich zou voordoen. Daarvoor is nader onderzoek nodig", klinkt het. In een reactie op de conclusies van NRC zegt de branchevereniging: "Wij voelden ons vrij om naast feitelijke onjuistheden ook andere kritiekpunten en suggesties aan te geven. Daarbij hebben we het nadrukkelijk aan de onderzoekers gelaten om daar wel of niet iets mee te doen.” Lees het volledige artikel in NRC Afbeelding: Fortgens Photography / Shutterstock.com

  • AH beboet leveranciers bij vertraging door corona
    by LogistiekProfs on 23 februari 2021 at 11:00

    Albert Heijn deelt boetes uit aan leveranciers die minder leveren dan besteld. Overmacht door een epidemie of pandemie geldt niet als excuus, valt te lezen in de nieuwe leveringsvoorwaarden van de supermarktketen.  Het Financieel Dagblad bezit een kopie van de nieuwe leveringseisen van Albert Heijn. Deze gelden sinds 1 januari voor een deel van de leveranciers. De supermarktketen stelt dat leveranciers een boete krijgen als de aanvoer door een pandemie stokt. Overheidsmaatregelen zoals een avondklok gelden expliciet niet als excuus, evenals arbeidsonrust en stakingen.  Tot 80 procent van orderwaardeHet bedrijf gaat wekelijks na of leveranciers boetes verschuldigd zijn. Het te betalen bedrag kan oplopen tot 80 procent van de orderwaarde. Als een leverancier 98 procent of minder van de totale order levert, of als 1 procent van de producten niet leverbaar is, kan Nederlands' grootste supermarkt de boete onmiddelijk incasseren. De leverancier is in dat geval 'van rechtswege' in gebreke.  CoronaboeteMet de zogenaamde coronaboete wil Albert Heijn volgens kenners voorkomen dat leveranciers in het geval van schaarste producten slijten aan een partij die een hogere prijs betaalt. Een woordvoerder van AH noemt de coronaclausule 'normaal'. Het zou gaan om een 'compensatie als leveranciers steken laten vallen en we klanten moeten teleurstellen'.  Voorwaarden andere supermarkten onbekendVolgens het FD is niet te controleren hoeveel strenger de supermarktreus is dan voor corona. De contractvoorwaarden tussen leverancier en Albert Heijn zijn namelijk geheim. Om die reden is ook onduidelijk of het bedrijf hierin strenger optreedt dan andere supermarktketens. Afbeelding: Lege schappen na invoering van de coronamaatregelen in maart. Ellyy / Shutterstock.com

  • Broekman Logistics kiest voor nieuwe CEO en CFO
    by LogistiekProfs on 22 februari 2021 at 14:00

    Een bestuurswissel bij Broekman Logistics. Raymond Riemen, die sinds 1999 aan het roer van het bedrijf staat, wordt vervangen door huidig manager Rik Pek (39). De logistiek dienstverlener heeft Ulrich Steenken aangewezen als nieuwe CFO. Steenken volgt huidig CFO Diederik Günther op. "Mensen veranderen, maar het schip blijft op koers", zegt Broekman Logistics over de wisseling van de wacht. Volgens Logistiek.nl treden Raymond Riemen en Diederik Günther af na een conflict met grootaandeelhouder Ralph-Hillard Geuther. De logistiek dienstverlener ontkent dat. De nieuwe CEO van Broekman begon in 2005 zijn carrière bij het bedrijf. Hij bekleedde meerdere commerciële en operationele functies. Zijn meest recente rol was die van Managing Director van de Breakbulk Terminals en International Freight Forwarding-divisies."Ik ben er trots op dat we hiermee de succesvolle traditie van het bedrijf voortzetten om de topmanagementfunctie te vervullen met een manager uit onze eigen gelederen", zegt Ralph-Hillard Geuther, aandeelhouder van Broekman Logistics, "Met zijn lange staat van dienst binnen het bedrijf Rik is de juiste persoon om de ingezette koers verder te optimaliseren en onze groeistrategie te realiseren en alle commerciële kansen die daarmee gepaard gaan te benutten."