Nieuws

Nieuws LogistiekProfs nieuws feed

  • Bol.com betrekt uitbreiding van fulfilmentcenter in Waalwijk
    by LogistiekProfs on 17 mei 2022 at 14:00

    Bol.com heeft maandag de uitbreiding van het fulfilmentcenter in Waalwijk officieel in gebruik genomen. Met de opening van het nieuwe aansluitende pand telt de locatie nu 100.000 vierkante meter, een verdubbeling.  Bol.com nam het distributiecentrum in Waalwijk in 2017 in gebruik. Sindsdien is het verkoopplatform van de webgigant flink gegroeid. Een groot aantal ondernemers die via het platform verkopen, besteden de logistiek uit aan bol.com. Daardoor is nu uitbreiding nodig. "Een groter grondoppervlak verhoogt de opslagcapaciteit voor verkooppartners die hun logistiek aan ons hebben uitbesteed", zegt Vincent Weijers, directeur Logistiek (Chief Operating Officer/COO) bij bol.com. "Voor onze klanten betekent dit dat zij voor een groter deel van het assortiment kunnen rekenen op de bol.com-service, zoals levering op zondag en ’s avonds, of binnen een paar uur na bestelling in huis.”Naast meer plek biedt de uitbreiding van het fulfilmentcenter ruimte voor innovatie. Het is gebouwd volgens de hoogste BREEAM-certificering (Outstanding), een methode voor het beoordelen van duurzaamheid van bouwprojecten. Het fulfilmentcenter draait op 100 procent groene energie, opgewekt 13.000 zonnepanelen op het dak en de windmolens naast het gebouw. Een shuttlesysteem brengt de vele honderden vervoersbakken met voorraadartikelen naar de juiste orderpicker. De energie die vrijkomt bij het afremmen van de vervoersbakken wordt bovendien opgeslagen en hergebruikt. Om zoveel mogelijk bestellingen van klanten op maat te kunnen verpakken, neemt bol.com in de uitbreiding van het fulfilmentcenter 14 nieuwe inpakmachines in gebruik. Het gaat om 5 multi-inpakmachines voor bestellingen die uit meerdere artikelen bestaan en 9 mono-inpakmachines voor bestellingen van één artikel. Met deze nieuwe inpakmachines kan bol.com bijna 10.000 bestellingen per uur verpakken. Ze scannen de afmetingen van één of meerdere artikelen en vouwen hier zo precies mogelijk een kartonnen doos omheen. Opvallend is dat de inpakmachine geschikt is voor bijna het volledige bol.com-assortiment van 41 miljoen artikelen. 

  • Lidl opent in Almere duurzaamste distributiecentrum tot nu toe
    by LogistiekProfs on 16 mei 2022 at 16:00

    Discounter Lidl heeft in Almere haar meest duurzame distributiecentrum tot dusver geopend. Vanuit het pand van ruim 54.000 vierkante meter worden voortaan zo'n 70 filialen beleverd. Het nieuwe dc werd vrijdag feestelijk geopend. Er zullen circa 300 medewerkers aan de slag gaan, die producten klaarzetten en brengen naar 70 filialen in de regio Noord-Holland, Flevoland en een deel van Utrecht. Dit gebeurde voorheen vanuit het dc in het Noord-Hollandse Zwaag. Deze locatie is inmiddels gesloten. Lidl zegt vanuit Almere efficiënter invulling te kunnen geven aan de logistiek van de supermarktketen. Het megadistributiecentrum biedt bovendien ruimte voor verdere groei. Op het dak van het pand liggen zo’n 7.000 panelen, die de discounter een besparing opleveren van zo’n 1.040 ton aan CO2 uitstoot. Daarnaast maakt Lidl er gebruik van groene- stroom en energie en wordt al het regenwater gebruikt voor de toiletten en de beregening van de groenvoorziening. Andere duurzame voorzieningen zijn de door bewegingscensoren aangestuurde ledverlichting en de oplaadpunten voor elektrische auto’s en vrachtwagens.

  • Minder pakketten en hogere kosten: PostNL stelt winstverwachting bij
    by LogistiekProfs on 11 mei 2022 at 10:00

    PostNL verbrak record na record in tijdens de lockdown, maar die lucratieve tijd lijkt voorbij. De post- en pakketbezorger heeft het afgelopen kwartaal fors minder bezorgd en ondervindt hinder van stijgende brandstofprijzen en loonkosten. Maandag de winstverwachting voor heel 2022 daarom naar beneden geschroefd.  In het eerste kwartaal van 2022 noteerde PostNL een omzetdaling van 16 procent, tot 806 miljoen euro. De winst bedroeg 16 miljoen euro, een daling van maar liefst 88 procent. Er werden 19,5 procent minder pakketten bezorgd ten opzichte van 2021, terwijl analisten hadden gerekend op een daling van 12 procent. De postbezorging daalde met 7,4 procent. Topvrouw Herna Verhagen sprak bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers over 'een uitdagender jaar dan eerder voorzien'. PostNL verwacht dat de voortdurende oorlog in Oekraïne en de lockdowns in Azië impact zullen hebben op de wereldeconomie. Terwijl de kosten stijgen, daalt het aantal pakketten en brieven dat PostNL bezorgt. De marktleider in pakketbezorging verwacht voor heel 2022 een brutowinst tussen de 170 en 220 miljoen euro. Eerder ging het uit van een bedrag tussen de 210 en 240 miljoen euro. Aandeelhouders reageerden sterk op het nieuws. Het aandeel van PostNL kelderde maandag met 13 procent. 

  • IKEA gaat winkels ombouwen naar distributiecentra voor online bestellingen
    by LogistiekProfs on 10 mei 2022 at 16:00

    IKEA kiest ervoor geen nieuwe distributiecentra te bouwen, maar bestaande winkels in te zetten als mini-dc's. In IKEA-vestigingen wordt binnenkort de fulfilment van online bestellingen verzorgd. De winkels van IKEA, die toch al op distributiecentra lijken, lenen zich hier uitstekend voor, aldus de woongigant. Het ombouwen van de winkels is goedkoper dan het bouwen van nieuwe distributiecentra, stelt IKEA. Al telt de retailer hier alsnog 3 miljard euro voor neer, wat tevens gaat naar de vernieuwing van winkels. Volgens persbureau Reuters krijgt uiteindelijk 30 tot 40 procent van alle pakweg 460 winkels een dubbelrol. Het winkeloppervlakte van deze vestigingen wordt daardoor kleiner. Volgens Tolga Öncü, retail operations manager bij IKEA, is het inzetten van winkels als dc's een logische keuze. "Waarom zouden we nieuwe dc’s bouwen voor online aankopen, als we ze ook vanuit IKEA-winkels kunnen verzenden?", aldus Öncü tegen Reuters. Het zou sneller, goedkoper en duurzamer zijn, omdat winkels zich doorgaans dichtbij de consument bevinden. In een winkel in het Finse Kuopio werd het model getest, wat zorgde voor halvering van de levertijd. De bezorgkosten gingen er met 40 procent omlaag. IKEA treedt met dit plan in de voetsporen van Blokker, die door corona aan het zelf-bezorgen sloeg toen pakketbedrijven als PostNL overbelast waren. Blokker test momenteel in dertig filialen bezorging vanuit de winkel. Ook Albert Heijn biedt sinds vorige maand snelle bezorging vanuit twee supermarktfilialen in Amsterdam. Daarvoor werkt het samen met Deliveroo en Thuisbezorgd.nl.Afbeelding: FotograFFF / Shutterstock.com

  • Mediamarkt rolt omnichannel-concept als eerst in Nederland uit
    by LogistiekProfs on 5 mei 2022 at 11:00

    Elektronicaretailer MediaMarkt gaat volledig omnichannel werken. De bedrijfsprocessen voor de online en offline klant worden versmolten. Het distributiecentrum in Etten-Leur, dat MediaMarkt in 2019 in gebruik nam, gaat hierin een centrale rol spelen.  Moederbedrijf MediaMarkt Saturn heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor het nieuwe omnichannel-concept. De retailer richt de belangrijkste bedrijfsprocessen in vanuit het ‘one customer’ principe. Er is dus geen onderscheid tussen de offline en online klant. De klant heeft één mandje voor alle aankopen, gedaan in de winkels of via de online kanalen. De eerste stappen zijn al gezet, zegt Pieter Odijk, Head of Supply Chain Benelux. De Nederlandse webshop is verbeterd en de voorraadbeschikbaarheid inzichtelijker. "En behalve dat de magazijnprocessen zijn vereenvoudigd, zijn ook onze ‘last mile delivery’ processen gestroomlijnd en verbeterd."Dat Nederland is uitgekozen als pilotland is volgens Odijk het gevolg van de stappen die hier al zijn gezet en het gedrag van de consumenten in Nederland. “Met de ingebruikname van ons Centraal Distributie Centrum (NDC) in Etten-Leur in 2019 hebben we niet alleen een state-of-art magazijn gekregen dat voor de omnichannel-uitrol de juiste basis biedt, het heeft ons ook de kennis en ervaring opgeleverd die essentieel is om zo'n complexe innovatie mogelijk te maken,” aldus Odijk. Verder gebruiken consumenten in de BeNeLux volgens hem meer dan in andere landen, vaker en consistenter alle beschikbare kanalen om met MediaMarkt in contact te komen. “De Nederlandse en Belgische elektronicaconsumenten zijn vergevorderd als het gaat om het wisselen tussen het doen van aankopen online of in onze winkels. De ‘klantreis’ in de BeNeLux kun je daarmee al omnichannel noemen.”